Wat is het sociale domein?

De volgende wetten vallen momenteel op grond van wettelijke verplichtingen onder het werkterrein van de adviesraad.

* de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO)

* de Jeugdwet 

* de Participatiewet (bijstandswet).

Aanbeveling vanuit de Koepel van adviesraden is om de hieronder genoemde wetten en thema's te markeren als het kerndomein van de adviesraad. Het kerndomein bevat alle wetten en regels die te maken hebben met zorg en ondersteuning van kwetsbare inwoners. Bij de 4 werkgroepen hieronder genoemd worden die kerndomeinen weergegeven.

Wat doet de Adviesraad?

De ASDL is een onafhankelijk adviesorgaan die;

  • behoeften en wensen binnen het sociaal domein in kaart brengt
  • gevraagd en ongevraagd, goed onderbouwde, mondelinge of schriftelijke adviezen geeft aan het college van B&W.
  • waar nodig wordt hiervoor externe hulp ingeschakeld
  • streeft naar goede relaties met inwoners, zorgverleners, bestuurders en de ambtenaren van de gemeente Lochem
  • een signalerende functie heeft en via het advies een positieve bijdrage levert aan het beleid van de gemeente Lochem

De ASDL vergadert bijna iedere maand. De vergaderingen zijn openbaar, je kunt hierbij aanwezig zijn als je je van tevoren aanmeld (vanwege de te boeken vergaderruimte). De agenda vindt je ook op deze website.

Communicatie

De ASDL organiseert meerdere thema middagen op onderwerpen die gerelateerd zijn aan de gevraagde adviezen. Hiermee vergroten we onze kennis door: naar elkaar te luisteren, naar de inwoners uit de gemeente Lochem te luisteren en ook naar mensen uit het werkveld toe te gaan. Volg ons via deze website, de Berkelbode, Gemeentenieuws, Facebook en Instagram om te weten met welke onderwerpen we dit jaar aan de slag gaan. Na elk advies stuurt de adviesraad een nieuwsbrief uit, wil je op de mailinglijst komen stuur een mail naar info@adviesraadlochem.nl

Wat kan de adviesraad voor u doen?

Het kan zijn dat je contacten met de gemeente niet altijd verlopen zoals je dat wilt of dat je bepaalde regels niet goed begrijpt. Hierover kun je met ons praten. Vanuit de werkgroepen kunnen we dan adviezen geven of eventueel doorverwijzen naar de juiste instanties. Dus, zit je ergens mee, neem gerust contact met ons op. 

Hoe werkt de adviesraad?

De ASDL heeft 4 werkgroepen ingericht om te komen tot goed onderbouwde adviezen. Belangrijk uitgangspunt is dat zij werken vanuit inwonerparticipatie en inwonervraagstukken. De frequentie van het samenkomen van de werkgroepen is niet vooraf bekend. Vanuit de ASDL is er altijd 1 lid die het voortouw neemt in de werkgroepen.

De leden van de werkgroepen hebben expertise, ervaring en/of binding met het thema, zij adviseren vanuit verschillende perspectieven. Vanuit het eigen perspectief als inwoner, vrijwilliger en/of mantelzorger, buur, of iemand die gebruik maakt van de WMO of WLZ etc. Iedereen is inwoner van de Lochemse samenleving. Kwetsbare inwoners vinden het soms ingewikkeld om hun ervaringen te delen of om verbeter- en aandachtspunten binnen het sociaal domein aan te geven. De leden van de ASDL zijn zeer toegankelijk voor informatie vanuit de diverse inwoners. De adviezen gaan niet in op de individuele casussen maar belichten wel het algemene aspect achter die individuele klachten.

1    Jeugd & Jongeren

o.a. jeugdzorg, jongerenwerk, passend onderwijs/scholen, schooluitval, 18-/18+, huiselijk geweld en speeltuinen, basisvaardigheden* zoals schrijven, lezen, sociale vaardigheden, rekenen, digitale vaardigheden,

2   Meedoen & Woonzorg

v.h. participatie ; o.a. vrijwilligerswerk, mantelzorg, activering, dagopvang, laagdrempelige inloop, dagbesteding, beschut- /begeleid werken, integratie, taal-, fysieke- of psychologische drempels om mee te doen, stigmatisering, inclusie en algemene voorzieningen, toegang,cliĆ«ntenondersteuning, klachtenafhandeling en communicatie naar en bejegening van inwoners binnen het sociaal domein, wet inburgering, huiselijk geweld, basisvaardigheden (schrijven, lezen, rekenen, digitale vaardigheden*)

3   Werk & Inkomen

o.a. het lokale armoede beleid, wet gemeentelijke schuldhulpverlening en inkomensvoorzieningen/financiƫle regelingen

4   Wonen & Leven

o.a. wonen*beschermd/beschut wonen , mantelzorgwoningen, maatschappelijke opvang, ouderen, sociale veiligheid, wijk/buurtontwikkeling, , leefbaarheid, voorzieningenniveau, eenzaamheid, vervoer* & mobiliteit, leerlingenvervoer

Klachtenafhandeling en communicatie naar en bejegening van inwoners binnen het sociaal domein.

(* mits direct verbonden met zorg en mits de gemeente op dit terrein een directe verantwoordelijkheid heeft)

Wil je meer weten of wil je iets met ons delen? Stuur dan een e-mail naar info@adviesraadlochem.nl met je naam en telefoonnummer. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.